Svend Løbner

4. dec. 20192 min

1. adventsuge: Det kan eventyret om Scrooge lære os

Af Marianne Olsen

Inde i kernen af al den
 
travlhed, der bringer os frem til jul, er forventningen, advent. Selv om vi
 
nu bare nøjes med al den ydre fest, glimmer og søde, let genkendelige sange, er
 
der også mørket som breder sig med stadig mere intensitet. Lyset kommer tilbage
 
om bare 19-20 dage. Og der er en fortælling om et menneskes fødsel, forventningen
 
om et menneske, som vi tror det var meningen at mennesket skulle være. Mørket
 
viser sig i mange adventsfortællinger med en kamp, hvor det onde og det gode
 
slås med hinanden og det gode vinder med lysets tilbagekomst.

Sådan en fortælling er historien om Scrooge og hans frelse i Dickens’ juleeventyr En spøgelseshistorie fra juletiden eller Et julekvad i prosa.

Hverdagen: Når jeg gerne
 
vil bringe det eventyr frem her, er det fordi det er så gammelt og samtidig så
 
moderne med sin psykoanalyse før begrebet blev opfundet, og fordi det gælder
 
til hver en tid. For vi har en tilbøjelighed til at blive for ensidige, enten
 
for navlepillende, eller for moraliserende. I begge tilfælde glemmer vi det egentlige:
 
at være os selv, men i fællesskab med andre. Det kan Dickens bedre end nogen
 
anden male med sin brede pensel i sin tekst.

Eventyret: Juleaften sidder
 
Scrooge på sit kolde kontor og surmuler over at hans skriver skal have fri hele
 
juledag. Da han kommer hjem, viser hans kompagnon Marleys genfærd sig for ham.
 
Marley har været død i syv år og hans genfærd har, uden at Scrooge vidste af
 
det, holdt øje med, hvordan påholdenheden og griskheden har gjort Scrooge mere
 
og mere utilnærmelig og hård. Selv havde Marley været en mand af samme slags,
 
da han levede.

Marleys genfærd siger til
 
Scrooge: ”Det kræves af ethvert menneske, at den ånd, der bor i det, skal
 
vandre om blandt dets medmennesker og rejse vidt og bredt omkring; og drager
 
denne ånd ikke ud i dette liv, er den fordømt til at gøre det efter døden. Den
 
er dømt til at vandre gennem verden – o ve mig! – og være vidne til, hvad den
 
ikke kan deltage i, men hvad den kunne have deltaget i her på jorden og
 
forvandlet til lyksalighed.” Og ånden
 
bekender: ”Menneskeslægten var min forretning. Det fælles vel var min
 
forretning; kærlighed, overbærenhed og velvilje hørte alle til min forretning.
 
(…)”

Her lades alt håb ude, hvis
 
det er den enkelte alene, der skal kunne få øje på noget lys, mens mørket
 
breder sig.

Sådan kan verden også se ud i
 
dag, hvor de mægtige kives, så børn i lejrene ikke kommer hjem, så kvinder
 
bliver undertrykt og holdes væk fra den danske ’oplysning’, så hjemløse
 
overlades til sig selv, så racisme og antisemitisme florerer, ikke bare med
 
dumsmarte bemærkninger, men også med grov vold og intellektuelt hovmod.

Vi længes efter det rigtige lys i
 
adventstiden, men det kan også være en tid til erkendelse og besindelse. For
 
hvis lyset ikke kommer, hvis vi virkelig er ved at ødelægge denne planets
 
muligheder for beboelse, har vi kun os selv at takke for det.

Det er den første adventsuges erkendelse.