Svend Løbner

23. juni 20205 min

Caroline Henderson: Musikken er mit hjemsted

Af Svend Løbner

Hun er født i USA, opvokset i Sverige, har boet i Frankrig
 
og har nu slået rødder i Danmark, hvor hun er kendt fra popgruppen Ray Dee Oh,
 
ikke færre end 14 jazzalbums og utallige koncerter. Hun henter musikalsk
 
inspiration fra sin afroamerikanske far, som selv var jazzmusiker. Samtidig er
 
hun inkarneret skandinav med sin svenske mor og sine danske børn. Og involverer
 
sig ud over musikken også i radio- og tv-produktion, samt film og teater.

Forvirret og rodløs? Nej, det er Caroline Henderson ikke.
 
Musikken er blevet hendes hjemsted, og hendes seneste plade med udelukkende
 
danske sange er en rejse i den danske kulturhistorie.

– Det er mit første soloalbum på dansk nogensinde og man kan
 
godt se dette som en slags søgen efter identitet. Gennem musik får man efter
 
min mening en smutvej til et lands værdigrundlag, historie og folkesjæl,
 
forklarer hun på sin hjemmeside.



En rejse gennem egne oplevelser

Du må kunne se den danske sangskat med nye og friske øjne,
 
lyder mit første spørgsmål over telefonen – og svaret kommer overraskende:

– Eller måske at se mig i den danske sangskat, foreslår hun
 
retorisk. – Jeg kan ikke sige, at jeg ser de danske sange med helt friske øjne,
 
for der var ikke nogen øjne. Så jeg sagde: ”Hvis jeg skulle sætte nogle sange
 
sammen, hvordan skulle jeg så gøre det?” For jeg kender dem jo ikke.

– Efter så mange år i Danmark kender jeg selvfølgelig mange,
 
men jeg har ikke fået dem med gennem min barndom og teenageår og skoletid. Så
 
derfor valgte jeg at lave en slags rejse gennem mine egne oplevelser her i
 
Danmark.

Den danske sang hedder pladen, der består af kendte numre
 
som ”Hvorfor er lykken så lunefuld?” og Tit er jeg glad, men vil så gerne
 
græde”. Sangene afspejler et liv på rejse, i overgange, mellemtilstande, og
 
fortolkes med sædvanlig passion og indlevelse af den rutinerede
 
jazzsangerinde.

Forsøger at finde sine rødder

Hvad er det, der fascinerer dig ved danskheden, hvis man
 
kan kalde den det?

– Jeg er mere fascineret af, at det tager så lang tid for et
 
individ at føle sig hjemme. Hvad er det, der gør, at man føler denne her
 
tryghed, når man ikke er født et sted? Det tager bare tid at forstå kulturen, men
 
det har jeg prøvet at gøre gennem musikken. Det kan godt være, at følelsen af
 
”at jeg skal være her altid” ikke kommer til at indfinde sig, men det er også
 
okay, for jeg er sammensat af alt muligt.

Det er især i livets overgange, der opstår et behov for at
 
finde ro og rod, fortæller Caroline Henderson:

– Jeg har lige mistet min mor for en måned siden. Da hun
 
blev syg her i efteråret, og vi fandt ud af, at det var uundgåeligt, at hun
 
ville gå bort, så satte det en masse paniktanker i gang hos mig, for jeg har
 
altid haft min mor og en stor familie i Sverige. For man har nærmest bogstavelig
 
talt sin navlestreng et sted med nogle rødder, der er dybere end én. Og når jeg
 
nu mister min mor, hvad har jeg så? Jeg følte det nærmest, som at jeg svævede
 
rundt i ingenmandsland i et stykke tid. Så derfor har det også været vigtigt
 
for mig at cementere mit forhold til Danmark gennem denne her plade.

Musikken fortæller frit

Du har jo dine musikalske rødder i jazzen. Hvad kan jazzen
 
som gør, at du hele tiden vender tilbage til den?

– Jeg tror, at det er det ”blå” element, som harmonerer
 
meget godt med det nordiske. Så er der det improvisatoriske element. Jeg kan
 
godt lide, at musikken er fri. Men jeg blander det også med det, som er mig, og
 
derfor er der også andre elementer fra filmmusik og den elektroniske musik.

– Jeg kan godt lide, at jazz ikke skal forholde sig til de
 
gængse former, som pop- og rockmusik for det meste har. Uden at lyde indbildsk,
 
så er det lidt mere ligesom klassisk musik, hvor man mere betragter det som et
 
værk. Musikken har et narrativ: Det kan gå den vej, det kan også ikke
 
den vej, det kan komme tilbage osv.

Tror du, at det har noget med din baggrund at gøre? At du
 
som jazzen er svær at sætte i bås?

– Jeg tror, at musik helt sikkert er en form for hjemsted.
 
Min far var jazzmusiker, så det var måske ikke så mærkeligt, at man søger
 
tilbage til noget, som er genkendeligt, selvom jazzmusik, da jeg var ung, bare
 
var det sidste, jeg skulle lave! Det var jo min fars musik. Men jo, jeg
 
føler mig hjemme i jazzmusik, jeg føler mig fri der, og jeg kan få lov at finde
 
på hvad som helst, med det som udgangspunkt.

Fantastiske kvinder i Tivolis Glassal

Og netop jazzen og danskheden gik op i en højere enhed
 
sidste år, da Caroline Henderson lavede forestillingen ”Divaer i glas”.
 
Henderson var medforfatter og medcaster i forestillingen som handlede om
 
Tivolis Glassal.

– For mange år siden havde jeg opdaget, at Tivolis Glassal
 
havde en fantastisk historie, som bare lå der som en lille skattekiste. I efterkrigstiden
 
og op til starten af 70’erne var salen nærmest et epicenter for verdenskultur,
 
og der havde været nogle stjerner der, som jeg i hvert fald synes er nogle
 
ikoner: Marlene Dietrich, Josephine Baker, Ella Fitzgerald – alle har været
 
der.

– Jeg valgte at fokusere på de stærke fantastiske kvinder,
 
som virkelig havde noget på spil, når de kom her til København. De kom hverken
 
som helt unge eller helt gamle, men de havde været igennem nogle ting, og de
 
havde alle sammen medbragt en historie med flugt fra krig, haft en seksualitet,
 
som ikke var accepteret andre steder, problemer på grund af race eller
 
religion. Jeg syntes, det var meget smukt, at Tivolis Glassal og København på
 
dette tidspunkt kunne rumme dette i musikken og kulturen. Især kvinderne er og
 
var jeg meget fascineret af.

Vi skal kunne favne hinanden

Også i dag kalder samfundet på rummelighed. Hvad tænker
 
du om at vores samfund er flerkulturelt? Er det en trussel eller en mulighed?

– Sådan ser verden jo ud. Jeg ser det ikke som hverken en
 
trussel eller en mulighed, for det er jo sådan, det er. Man kan ikke gå imod
 
noget, som er de facto. Jeg tror, at mennesker generelt er bange for
 
noget, som man ikke kender. Det ligger i vores natur og biologi, som måske har
 
tjent os godt på et tidspunkt. Man føler sig tryg ved det, man kender og det
 
andet udefra kan være en trussel. Det er jo helt tilbage til stenalderen, så
 
det må vi arbejde med.

– Men for mig, som er opvokset med forskellige kulturer i
 
forskellige lande, er det en selvfølgelighed, at vi skal kunne favne hinanden,
 
og at alle de her forskelle, vi har, kan gavne os rigtig meget og gøre meget
 
godt.