Svend Løbner

12. feb. 20189 min

Eutopia Stage i Gellerup: Teater fortæller historier fra poesiens og erindringens land

”Det er i dag. Det er nu. Det er i dag, jeg får mit danske pas.
 
Jeg bliver dansker i dag. Hvad gør jeg? Hvad plejer danskerne at gøre?
 
Morgenbrød! Jeg ser mange danskere stå i kø ved bageren om morgenen. Så jeg
 
tager til købmanden. Køber forskellige ting til at putte på brødet. Marmelade.
 
Ost. Men efter ét stykke er jeg mæt. Hvordan kan de spise så meget brød om
 
morgenen, de der danskere? Bliver jeg nogensinde rigtig dansker?”

En sort kvinde med lilla tørklæde og matchende kjole står på
 
scenen med front ud mod publikum. Bag hende er scenegulvet fyldt med kunstige
 
hvide kirsebærblomsterblade, og skråt foran hende står en sort balje med vand,
 
hvorfra der lyder en rislende lyd. Skråt bag hende ligger en stor oppustelig
 
globus, og lige bag hende sidder tre andre kvinder, også sorte og med tørklæder
 
og tøj i forskellige farver. To af dem med kjole, en i bukser og med hvide
 
sneakers. Kvinden forrest på scenen hedder Fatima Yusuf Abdi. Hun er født i
 
Somalias hovedstad Mogadishu, men bor nu i Danmark, hvor hun kom til som
 
femårig i 1991 – i første omgang til Esbjerg, siden til Viby ved Aarhus, hvor
 
hun bor i dag. Når folk spørger hende, hvor hun kommer fra, ved hun ikke, om
 
hun skal sige Esbjerg eller Somalia. Hun opfatter sig selv som moderne nomade.
 
Har boet både i Dubai, Norge, Egypten og England. For hende er Somalia poesiens
 
land, erindringens land og fortællingens land. Men hun opfatter også Danmark
 
som sit land.


 
Mødested og brobygger

Det er det, Fatima fortæller om, mens hun står på scenen i Eutopia
 
i Aarhus-forstaden Gellerup. Eutopia Stage er en scene og et mødested mellem
 
den lokale befolkning, besøgende og skabende kræfter fra alle hjørner af
 
verden. Der produceres teaterforestillinger, som involverer og engagerer
 
områdets beboere, og der lægges hus til debatter og kunstnere af mange slags.
 
Lederen af stedet hedder Brigitte Christensen. Hun er internationalt anerkendt
 
skuespiller, instruktør og iscenesætter, og hun har arbejdet med såkaldte community
 
plays, borgerspil, i mange lande. Det er hende, der har inviteret de fire
 
kvinder ind på scenen. I samarbejde med den lokale somaliske Gobaad
 
Kulturforening er Brigitte Christensen og hendes team af ansatte og frivillige
 
ved at udvikle og øve forestillingen ”Somaliske erindringer”, som skal vises to
 
aftener i februar på Eutopia Stage, forhåbentlig for fulde huse, det vil sige
 
med 200 publikummer per aften. De seneste år er det lykkedes at fylde salen
 
adskillige aftener til teater- og danseforestillinger, debatter og dialogmøder.
 
Alle med det formål at bygge bro mellem mennesker i lokalområdet og mellem
 
lokalområdet og det omgivende samfund.

”Det er jo som regel de samme veluddannede kvinder over 40, der er
 
kulturbrugere. Men ved at engagere og involvere borgerne og lade dem selv mærke
 
adrenalinen, når de står på scenen, får vi knyttet andre grupper af mennesker
 
til teatret,” forklarer Brigitte Christensen.

Hun tilføjer, at når mennesker, som ellers ikke opsøger teatrene,
 
kommer ind for at se deres venner og bekendte på scenen, føler de sig spejlet
 
og talt til, og de begynder at opfatte teatret som deres sted – især hvis man
 
sørger for, at de får en oplevelse, som både taler til dem og samtidig er af
 
høj kunstnerisk kvalitet.

”Vi laver teater, som er raffineret, men folkeligt. Vi finder nok
 
ikke på at lave en abstrakt teaterinstallation med 40 nøgne mennesker på
 
scenen, for vi skal tænke på den kontekst, vi arbejder i. Men vi laver kun
 
forestillinger på et højt kunstnerisk niveau. På den måde får vi folk til at
 
forelske sig i det, de oplever her – i at være sammen om noget, som ligger uden
 
for hjemmets fire vægge og tv-zapningen,” siger hun.

Brigitte Christensen og de øvrige ansatte er professionelle
 
teaterfolk og kunstnere og sikrer det høje niveau. Det er dem, der skal sørge
 
for, at de almindelige borgere, som står på scenen ved mange af
 
forestillingerne på Eutopia, lærer de nødvendige teknikker, og at deres bidrag
 
iscenesættes, så det fremstår helstøbt og overbevisende. Men samtidig med en
 
særlig hudløshed og autenticitet, som kommer af, at borgerne ikke lægger nogen
 
distance ind mellem sig selv og det, de fortæller.

”Når man sidder og hører på de poetiske og voldsomme fortællinger
 
om flugt og savn og krig og hverdag, er det meget bevægende, fordi man ved, at
 
når stemmen knækker, er det ikke skuespillerteknik, men kommer lige fra hjertet,”
 
som Sofie Jørgensen, en af de frivillige, der til daglig læser dramaturgi på
 
universitetet, siger.


 
Erindringer på scenen

Baggrunden for den nye forestilling, ”Somaliske erindringer”, var
 
en henvendelse fra Gobaad Kulturforening, som ønskede at invitere kunstnere fra
 
Somalia til Gellerup for at præsentere somalisk kultur på scenen. Men i
 
samarbejde med Brigitte Christensen udviklede ideen sig, så det i stedet blev
 
til en forestilling, hvor dansk-somalieres erindringer og fortællinger om både
 
Danmark og Somalia bliver bearbejdet og bundet sammen, så de fungerer som
 
teater. Det er det, Brigitte Christensen har som mål, når hun ved de mange
 
øveaftener udfordrer deltagerne til at træde frem på scenen og fortælle
 
forskellige dele af deres erindringer og udvikle dem.

Denne aften er kun fire af de syv borgere, der skal stå på scenen
 
under forestillingen, mødt frem. De tre mandlige deltagere er syge, og
 
kvinderne bliver grinende enige om, at det bare beviser, at det er kvinder, der
 
styrer verden. Men de glæder sig alligevel til, at mændene kommer med på scenen
 
igen, så de kan øve alle de scener, der skal bindes sammen til en forestilling
 
på 40-45 minutter.

I mellemtiden bruger de denne øveaften til at udvikle et element i
 
forestillingen, som skal rumme en fortælling fra hver af deltagerne, som
 
handler om en dag i Danmark og indeholder tre begreber, de forbinder med
 
Danmark, samt noget, der har med dansk mad at gøre. Fatimas fortælling handler
 
om den dag, hun fik sit danske pas. Hun fortæller historien med høj, klar
 
stemme, mens hun står rank på scenen og kigger op mod tilskuerrækkerne, hvor
 
instruktør, scenograf, en række universitetsstuderende, der arbejder som
 
frivillige eller er i praktik på teatret, samt nogle af deltagernes børn sidder
 
og følger nøje med.


 
Det rødbedefarvede pas og de tre t’er

”Det kommer kl. 10 med posten, det rødbedefarvede pas. Så bliver
 
jeg dansker. Endelig. Men vent. Jeg går ikke i dansk tøj. Kan jeg så være
 
dansker? Vil jeg være dansker? Ja! Hvorfor? På grund af de tre t’er,” siger Fatima.
 
”Trafikken, hvor man aldrig sidder i kø i mere end en time. Tilliden. Mange
 
tror, at der ikke er så meget tillid i Danmark, men den er større her end
 
nærmest alle andre steder i verden. Og tavshedspligten, respekten for
 
tavshedspligten. Derfor elsker jeg Danmark.”

Fatima går tilbage og sætter sig på sin stol ved siden af de tre
 
øvrige. En anden af kvinderne, Ilhaam Mohamed Ali, der er klædt i sorte bukser
 
og bluse og gult tørklæde, rejser sig og træder frem på senen. Hendes
 
fortælling handler om mødet med den danske drukkultur, da hendes
 
klassekammerater mandag morgen fortalte om at være ”helt blæst” til festen i
 
weekenden og brække sig, ligge på gulvet og ”se patter og røv”. Ilhaam
 
fortæller, hvordan hun forstår, at jo fuldere kammeraterne har været, jo bedre
 
en fest har de haft. Og hun fortæller om at lære at holde af rugbrød og om at
 
føle sig dansk, når hun er i udlandet, men ofte skulle forklare, hvordan hun
 
kan være dansker, når hun er sort.

Kadra M. Ali, som er iklædt tøj i grønne og brune nuancer,
 
fortæller om at skifte til en skole, hvor der kun var etnisk danske børn, og
 
hvor det at spise ris med banan, når man kom hjem fra skole, pludselig fik
 
hende til at føle sig anderledes. Hvordan hun – trods et godt forhold til
 
klassekammeraterne – følte sig anderledes, indtil hun fik job i en børnehave.
 
”Børnene behandlede mig på lige fod med alle de andre voksne. De så ikke mit
 
tørklæde eller min kjole eller min hudfarve. De så bare søde Kadra. Først da
 
kunne jeg mærke følelsen af at være accepteret,” siger Kadra – og fortæller om
 
at glæde sig til at komme hjem til Danmark, når hun er ude at rejse. Om glæden
 
ved de grønne farver, solskinnet og togturene, hvor man kan sidde og bare nyde
 
det flotte danske landskab.


 
Kartoffelsuppe og købepizza

Til slut træder Hanaan Yusuf frem på scenen iført blåt tørklæde og
 
sort kjole. Hun er 34 år og har boet i Danmark i 14 år. Hun drømmer om at rejse
 
tilbage til Somalia. Hun husker sin mormors fortællinger om aftenen i hendes
 
barndom og savner dem stadig. Hun har fem børn og drømmer om, at de får en god
 
uddannelse. Mens hun står på scenen, fortæller hun om sin første oplevelse af
 
fællesspisning i sin ældste datters skole. Menuen var kartoffelsuppe, og hendes
 
børn var så skuffede over maden, at de intet kunne spise. Hanaan selv spiste
 
lidt af høflighed, og så tog de hjem og bestilte pizza. ”Så besluttede jeg
 
sammen med to andre, at vi ville lave mad til næste fællesspisning, og så
 
lavede vi en stor buffet med kylling og kød og laks, og der var masser af mad.”

Hanaans børn, som sidder på tilskuerrækkerne, fniser lidt, mens
 
hun fortæller, og lidt senere, da øveseancen er forbi, er der højlydt grin,
 
mens Brigitte Christensens drillende spørger Hanaan, om det var et stort traume
 
for hendes børn at få kartoffelsuppe. Der er enighed om, at mange danskere har
 
noget med alkohol. At det især for unge bliver et mål i sig selv at være fulde,
 
når de skal hygge sig. Og at for somaliere er der noget med, at der skal være
 
god mad. ”Hvis det ikke er lavet i gryde, er det ikke rigtig mad”, siger
 
Ilhaam, og de andre nikker og griner. De er gået op i foyeren, hvor der er sat
 
kaffe og te frem, og Najma, som er aktiv i Gobaad Kulturforening og har været
 
med til at finde deltagere til forestillingen, har stillet et stort plastikfad
 
med samosaer og somaliske pandekager frem.


 
Surdejspandekager og søde danskere

”For mig er Somalia duften af surdejspandekager og af te med
 
kardemomme og kanel. Det er også folkets latter, for selv om der er meget at
 
græde over i Somalia, er der også mange ting, som mennesker kan føle glæde over
 
og samle sig om og grine af,” siger Kadra.

Hun arbejder til daglig som ergoterapeut på et center for
 
rygmarvsskadede og har ikke nogen drøm om at blive skuespiller. Men en anden af
 
de medvirkende i forestillingen, Ilhaam, hev hende med til et af de første
 
møder om projektet, ”og så var jeg med til at lave nogle af de første øvelser,
 
og pludselig var jeg ligesom fanget i det,” siger hun med et smil. Hun
 
tilføjer, at hun egentlig altid har haft det svært med at stille sig frem foran
 
mange mennesker og sige noget. Så da hun pludselig stod på scenen og fortalte
 
sin historie, gik det op for hende, at nu havde hun chancen for at udfordre sig
 
selv. Så det gør hun. Og samtidig får hun lov at give et andet billede af
 
dansk-somaliere end det, der dominerer i medierne. ”I medierne handler det jo
 
meget om, at somaliere er overrepræsenteret i statistikker over kriminalitet og
 
arbejdsløshed, og det er sikkert også rigtigt. Men vi er mange, som klarer os
 
godt, uddanner os, arbejder og gerne vil bidrage til samfundet. Det vil jeg
 
gerne være med til at vise. Og så håber jeg, at de, som kommer ind og ser vores
 
forestilling, kan relatere til os som mennesker. For selv om Somalia er
 
anderledes end Danmark, er mange af vores følelser de samme,” siger hun.

”Jeg håber, at forestillingen kan være begyndelsen på en bro
 
mellem mennesker, som ellers ikke mødes eller lærer hinanden at kende,”
 
tilføjer hun og understreger, at også dansk-somaliere har fordomme om etniske
 
danskere.

”For nylig var jeg sammen med en flok somaliske kvinder på
 
restaurant inde i Aarhus, og tæt ved os sad nogle ældre danske ægtepar, som
 
vist var ret fulde. Vi bad dem om at tage nogle billeder af os med vores
 
telefoner om et minde om aftenen, og så kom vi i snak med dem, og de blev meget
 
overraskede over at høre, at vi ikke var undertrykte, arbejdsløse og svage
 
kvinder, selv om vi går med tørklæde. Og jeg blev egentlig overrasket over at
 
opdage, at ikke alle ældre danskere er negative over for flygtninge og
 
indvandrere. Det er også godt for mig at blive mindet om alle de søde
 
danskere,” siger hun.

Og forestillingen kan have samme effekt, håber hun: ”Når vi ser
 
mennesker, der er anderledes end os selv, føler vi ofte, at der er en verden
 
til forskel, og vi tror, at der er en distance, som ikke kan overkommes. Men
 
der skal ikke så meget til for at gøre afstanden mellem vores verdener mindre.”


 
Poesi og professionalisme

Najma A. Mohamoud fra Gobaad Kulturforening er enig: ”Somalia er
 
kendt som en nation af poeter, og vi har gennem historien brugt digte til at
 
kæmpe mod hinanden, til at afslutte krige og til at fortælle om hverdagens
 
oplevelser. Nu kan vi også bruge poesien til at sætte andre ansigter på, hvem
 
vi er, end de billeder, som dominerer i medierne. Det fantastiske er, at
 
Eutopia er en platform, hvor vi kan blive hørt på en anden måde, fordi vores
 
fortællinger bliver sat professionelt i scene.”

“Somaliske erindringer”

”Somaliske erindringer” spiller tirsdag den 20. og onsdag den 21. februar, begge dage kl. 19. 
 
Medvirkende: Hanaan Yusuf, Sakarie Ibrahim, Fatima Yusuf Abdi, Said Mohamed, Saleban Aideed, Ilham Mohamed Ali, Kadra M. Ali
 
Iscenesættelse og koncept: Brigitte Christensen
 
Scenograf: Catia Hauberg
 
Musikalsk konsulent: Nikola Diklic
 
Lysdesign: Ernst Steen Hansen
 
Instruktørassistenter: Stine Nielsen og Sofie Jørgensen
 
Foto: Rasmus Bruun Jørgensen
 
Produktion: Najma A. Mohamoud, Søren Højgaard og Mathilde Späth


 
Læs mere

Info om forestillingen og billetbestilling
 
forestillingen og billetbestilling

Info om Eutopia Stage
 
Eutopia Stage

Info om Gobaad Kulturforening
 
om Gobaad Kulturforening

Gobaad Kulturforening på Facebook
 
Kulturforening på Facebook

#Somaliskeerindringer #Gellerup #IlhaamMohamedAli #NajmaAMohamoud #GobaadKulturforening #BirgitteChristensen #dansksomalier #EutopiaStage #KadraMAli #HanaanYusuf #FatimaYusufAbdi