Svend Løbner

30. okt. 20178 min

Leder af sundhedscenter i Centralafrika håber på fred i sit voldsplagede hjemland

Cathérine Naabeau besøgte
 
i september Danmark og fortalte ved flere lejligheder om situationen i sit
 
konfliktramte hjemland, hvor der ifølge flere medier er risiko for en ny optrapning
 
af kampene mellem forskellige bevæbnede grupper. Omkring en femtedel af landets
 
befolkning er fordrevet fra deres hjem.

”Før konflikten brød ud i 2013, levede kristne og muslimer fredeligt
 
sammen side om side og arbejdede fint sammen,” fortæller Cathérine Naabeau – og tilføjer:

”Jeg kommer fra byen Bohong i den vestlige del af Centralafrikanske
 
Republik, hvor omkring halvdelen af befolkningen var muslimer. Dengang delte
 
vi, kristne og muslimer, hinandens glæder og sorger. Vi arbejdede på lige fod
 
og var ligeværdige med hensyn til arbejde og stand. Blandt personalet på vores
 
sundhedscenter har der også været mange venskaber med muslimer.”

Cathérine Naabeau, der er uddannet jordemoder, har siden 2002 været
 
leder af et sundhedscenter i byen Bohong i den vestlige del af
 
Centralafrikanske Republik (CAR). Sundhedscenteret blev opført i 1993 som
 
et DANIDA-projekt af Den Evangelisk Lutherske Kirke i Centralafrika
 
Evangelisk Lutherske Kirke i Centralafrika (EELRCA), der
 
arbejder sammen med den danske missionsorganisation Mission Afrika.

Der bor omkring 5,5 millioner mennesker i CAR. Over
 
halvdelen af befolkningen er kristne, mens 10-15 % er muslimer. (Læs mere i
 
boks nedenfor.)


 
Kort historisk tilbageblik

Centralafrikanske Republik (CAR) blev selvstændigt i 1960 efter at
 
have været en del af den franske koloni Fransk Ækvatorialafrika. Siden uafhængigheden har landet været igennem flere
 
perioder med ustabilitet, vold og uroligheder, og der har været flere
 
militærkup i landet.

Optakten til den nuværende konflikt begyndte i november 2012, da den
 
overvejende Seleka-koalition overtog kontrollen med nogle byer i den nordlige
 
og centrale del af Centralafrikanske Republik. I januar 2013 blev der indgået
 
en fredsaftale mellem oprørerne og den kristne præsident Francois Bozizés
 
regering. Han var selv kommet til magten ved et kup ti år forinden. Freden
 
varede dog kun kort tid. I marts 2013 tog Seleka- koalitionen magten ved et
 
kup. Præsident Bozizé flygtede til nabolandet Cameroun, og lederen af Seleka-koalitionen, Michel Djotodia, overtog ledelsen af
 
landet.

I december 2013 eskalerede flere måneders brutal vold med
 
udbredte kampe mellem den overvejende muslimske ex-Seleka-milits og den
 
fortrinsvis kristne anti-Balaka-milits, som søgte hævn. Kampene førte til
 
blodige og brutale overgreb, ikke mindst mod muslimer, som i nogle tilfælde har
 
været udsat for etnisk udrensning.

Michel Djotodia trådte tilbage som præsident i januar 2014,
 
og borgmesteren i hovedstaden Bangui, Catherine Samba-Panza, blev valgt af
 
overgangsregeringen som landets midlertidige præsident. Det har dog indtil
 
videre ikke bilagt de voldelige konflikter i alle dele af landet.

Flere hundrede tusinde mennesker er blevet fordrevet fra deres hjem under
 
de seneste års konflikt. FN’s generalsekretær, Antonio Guterres, oplyste i oktober 2017
 
2017, at over 600.000 mennesker nu opholder sig som internt
 
fordrevne personer andre steder i landet, og at over 500.000 mennesker er
 
flygtet til et af nabolandene. Det betyder, at omkring en femtedel af landets
 
indbyggere har måttet flygte fra deres hjem på grund af den voldelige konflikt
 
i landet.


 
Krisen efter 2013 er den værste

”Krisen i 2013 er den værste, vi har haft,” siger Cathérine Naabeau,
 
som har oplevet flere af de kriser og konflikter, landet har været igennem.

”Det var første gang, at en gruppe af muslimer lavede et statskup,”
 
fortsætter Cathérine Naabeau og forklarer, at muslimerne, der udgør et
 
mindretal af befolkningen, i årtier har været undertrykt, og at det var
 
baggrunden for, at nogle af dem begik et statskup.

”Før kuppet var der en voksende frustration blandt det muslimske
 
mindretal, fordi de var underprivilegerede.

Det ville den
 
muslimske præsident, der kom til magten, udnytte ved at give bedre kår til dem,
 
der havde været undertrykt. Samtidig undertrykte han dem, der hidtil havde
 
været ved magten, og førte en meget aggressiv politik over for dem. Det gik i
 
de fleste tilfælde ud over kristne. Det skabte så en modreaktion hos dem, der
 
nu blev undertrykt. Og nogle af de kristne lavede en modbevægelsen anti-Belaka,
 
som begyndte at bekæmpe ex-Seleka-militsen,” siger Cathérine Naabeau.

Hun forklarer, at
 
anti-Balaka -gruppen ikke kun
 
består af kristne, men også af muslimer og ikke-troende, men hovedparten er
 
kristne. Tilsvarende består ex-Seleka-gruppen for hovedpartens vedkommende af
 
muslimer, men den tæller også kristne og ikke-troende.

Hun siger videre,
 
at konflikten i landet handler om mere end religion. Den handler ikke mindst om
 
politik og indflydelse.


 
”Hele befolkningen har lidt under krigen”

”Hele befolkningen har lidt meget under krigen mellem de bevæbnede
 
grupper. Mange uskyldige mennesker, som ikke var en del af konflikten, er
 
blevet dræbt – både kristne og muslimer. Mange huse er blevet ødelagt og
 
brændt. Rigtig mange mennesker er flygtet fra deres huse og landsbyer ud i
 
bushen for at finde beskyttelse. Men ude i bushen var der ingen beskyttelse, og
 
der var ingen mad eller nogen form for hjælp at hente. Og når folk forlod deres
 
huse, så blev deres huse pludret i samme øjeblik, de var flygtet,” fortæller Cathérine
 
Naabeau.

Hun siger videre, at konflikten har ført til, at der er opstået
 
endnu flere bevæbnede grupper, og at der ikke mere er respekt for
 
menneskerettigheder og menneskers værdighed.

”Man slår alle dem ihjel, man vil. Og staten er fuldstændig
 
magtesløs i forhold til alt det, der sker med så mange bevæbnede grupper. Mange
 
har taget stoffer for kunne begå disse frygtelige ting over for deres
 
medmennesker, og nu er der rigtig mange unge, som er på stoffer, og det har
 
store konsekvenser for deres liv.

Man ser også, at folk begår selvtægt, man angiver sine venner, og
 
hævner sig på alle,” siger Cathérine Naabeau.

Da konflikten var værst, påvirkede den også arbejdet på sundhedscentret
 
i Bohong. Det var nødvendigt at lukke centret i tre måneder, da konflikten var allerværst.

”Der var flere gravide kvinder blandt dem, der flygtede, og de var
 
nødt til at føde ude i bushen. Nogle af dem døde pga. komplikationer ved
 
fødslen, og det har berørt mig meget ikke at kunne hjælpe de kvinder,” siger Cathérine
 
Naabeau. Hun tilføjer, at der under regntiden var mange, som fik malaria
 
og døde af sygdommen, fordi de ikke kunne få behandling. Så hun er meget berørt
 
af situationen.


 
Flere initiativer for at skabe fred og forsoning

Men hun ser også håb midt i alle de tragiske begivenheder, der
 
udspiller sig i hendes land. Hun fortæller om flere lokale initiativer, som
 
bidrager til at hele sårene og fremme en fredelig sameksistens i befolkningen.

Cathérine Naabeau fortæller, at man med økonomisk støtte fra den
 
lutherske kirkes moderkirke i USA har lavet en uddannelse, hvor man – med inspiration fra
 
erfaringerne i Rwanda og baseret på kristen etik – uddanner ledere til at
 
håndtere traume-situationer. Her får mennesker hjælp til meget konkret at komme
 
fri af de byrder, de er tynget af, og de traumer, de bærer på.

”Der holdes en ceremoni, hvor man skriver alt det, som bekymrer én,
 
ens hævnlyst, smerte og vrede, på et stykke papir og sømmer det fast til Jesu
 
kors. Bagefter brænder man alle papirsedlerne, og på den måde går alt det, som
 
har forstyrret os og gjort os bedrøvede, op i flammer.

Efter ceremonien tager man tilbage til sine landsbyer.

Når man har afsluttet uddannelsen, er det, som om man har glemt
 
det hele,” siger Cathérine Naabeau. Hun fortæller, at det bagefter har været
 
muligt for deltagerne at tilgive de mennesker, der har sat ild til huse, dræbt deres
 
børn og øvet vold mod dem.

”Når man har den indstilling, er man nødt til at elske sin næste
 
og tilgive hinanden for at kunne fortsætte med at arbejde sammen. Det er
 
vigtigt at glemme det, der er sket. Det er vigtigt, at bitterheden bliver helet
 
og glemt. Og vi har oplevet, at når man har tilgivet, så er man sat fri til at
 
leve frit igen,” tilføjer hun.


 
Muslimer og kristne mødes regelmæssigt

Cathérine Naabeau fortæller, at der i de fleste større byer, først og
 
fremmest i hovedstaden Bangui, er oprettet komiteer, hvor muslimske og kristne ledere
 
mødes regelmæssigt for at diskutere aktuelle problemer.

”Bagefter giver man inspirationen fra grupperne videre til sine
 
kristne brødre og søstre, respektive muslimske brødre og søstre. På den måde er
 
man med til at påvirke menneskers hjerter og deres holdninger i forhold til ’de
 
andre’,” siger Cathérine Naabeau.

I Bangui står den katolske biskop i spidsen for arbejdet, og han
 
besøger ofte muslimske grupper rundt omkring i kvarterne i tilfælde af
 
uroligheder. Den øverste ledelse består af en repræsentant for de
 
protestantiske kirker, en imam og den katolske biskop.

Cathérine Naabeau fortæller videre, at der – før muslimerne
 
måtte flygte fra byen – også var en komité i hendes egen by, Bohong. Her mødtes
 
præster og en imam og diskuterede situationen, og de søgte at rådgive
 
oprørerne.


 
Hjælpearbejde blev et vidnesbyrd om tilgivelse

Cathérine Naabeau giver et par eksempler på, hvor kirken og sundhedscentret
 
har hjulpet mennesker uanset religiøs baggrund under de seneste år konflikt.

”Da folk flygtede, mistede de alt. Dem ville vi gerne støtte, og
 
derfor lavede medlemmer af kirken overlevelsespakker, som vi kunne dele ud til
 
mennesker, som var flygtet, både kristne og muslimer. En dag uddelte vi overlevelsespakker
 
til kristne, og næste dag gik vi hen til en moské for at uddele pakker til
 
muslimer.

Men det forvirrede de mennesker, der ikke var troende, for de
 
kunne ikke forstå, hvorfor kristne hjalp muslimer. Det var jo muslimer, der har
 
forårsaget megen lidelse for os kristne, så hvorfor hjalp vi så muslimerne,”
 
siger Cathérine
 
Naabeau.

Hun fortæller, at det også gjorde indtryk på muslimerne i hendes
 
egen by, Bohong. En af dem sagde: ”Vi kan se, at du har tilgivet os, for ellers
 
ville du ikke gøre alt det gode for os.”

På sundhedscentret i Bohong har man behandlet mange mennesker, der
 
er blevet såret under konflikten.

”I den periode, hvor konflikten var værst, var der af
 
sikkerhedsmæssige grunde kun tre mænd tilbage på centret. De hjalp også sårede
 
ex-Seleka-oprørere – også selv om en af mændene vidste, at mens han behandlede sårede
 
oprørere, så var andre oprørere i gang med at brænde huse og plyndre i byen.
 
Alligevel fortsatte man med at behandle og hjælpe alle sårede, også sårede fra ex-Seleka-militsen,”
 
siger Cathérine
 
Naabeau.


 
”Ingen har vundet, men alle er tabere i denne krig”

Hvordan ser du på fremtiden og udsigten til en varig fred i
 
Centralafrikanske Republik?

”På baggrund af de gode resultater af forsoningsarbejdet ser jeg
 
optimistisk på fremtiden,” siger Cathérine Naabeau og nævner et sted i
 
nærheden af Bangui, hvor folk har kunnet genoptage handlen på markedet.

Hun påpeger dog også, at staten har begrænsede muligheder, fordi
 
der er så mange bevæbnede grupper i landet. Regeringen søger med FN som mægler
 
til stadighed at arrangere møder mellem staten og lederne af oprørsgrupperne.

”Hvis det skal lykkes at afvæbne oprørerne og skabe fred, må man
 
give dem noget andet i stedet for våben. De er ofte uden håb, og de kæmper for
 
selv at overleve. Så udfordringen er at give dem mulighed for en fremtid, og at
 
de må blive resocialiseret,” siger Cathérine Naabeau.

Hun mener, at de mange vanskeligheder og lidelser er med til at
 
styrke et ønske i befolkningen om fred og at undgå en lignende situation.

”Ingen har vundet, men alle er tabere i denne krig,” slutter Cathérine
 
Naabeau.

Læs landefakta om religionsfrihed i Centralafrikanske Republik


 

Religion i Centralafrikanske Republik

Der bor omkring 5,5 millioner mennesker i landet. 
 

 
80 % kristne (fordelt med 51 % protestanter og 29 % katolikker) og 10 % muslimer. 4,5 % tilhører andre religioner, og 5,5 % angiver, at de ikke har en religion. Nogle kilder anslår, at muslimer udgør 15 % af befolkningen. 
 

 
Ifølge andre kilder er 50 % af befolkningen kristne, mens 15 % er muslimer, og 35 % tilhører stammereligioner. Forskellen i tallene kan skyldes, at nogle befinder sig i en mellemposition, hvor der indgår elementer fra flere religioner, fx kristendom og stammereligioner.
 

 
Kilde: U.S. Department of State: International Religious Freedom Report for 2016, Central African Republic


 
Læs mere

Landefakta om religionsfrihed i Centralafrikanske Republik

UN chief heading to conflict-torn Central African Republic, AP, 18-10-2017

Sundhedscentret i Bohong i Centralafrikanske Republik, Mission Afrika

The Central African Republic could be on the brink of a bloodbath, The Washington Post, 10-10-2017

#fredsogforsoningsarbejde #kristne #exSeleka #antiBalaka #muslimer