Svend Løbner

2. mar. 20204 min

Minoritetsbørn er danskere og definerer sig selv

Af Naderah Parwani, psykolog

De overlever de kolde og nedværdigende blikke. De rummer
 
alle de gange, en etnisk dansker føler sig berettiget til at behandle dem på en
 
måde, som den etniske dansker aldrig ville behandle en anden dansker, fordi de aldrig
 
ville finde sig i det.

Jeg taler om minoritetsbørn, der må finde sig i både direkte
 
og subtile racisme; en behandling, som har efterladt en sorg i mig selv og i
 
mange fra min generation. Den prøver vi nu som voksne at gøre op med, fordi vi
 
ønsker at vise, at vi vil Danmark. Danmark er også vores kultur, vores historie
 
og dér, hvor vi har haft vores barndom og der vi har hjemme.

Sorg handler om tab, men åbner også et bredere og dybere
 
livsperspektiv. Blikke med sorg, bliver til blikke fulde af håb og kærlighed,
 
når vi kan stå sammen.

Minoritetsbørn problematiseres, fordi vi ikke evner at se
 
deres styrker

Nu mangler vi bare at samfundet møder os som ligeværdige
 
borgere. Men her skal vi huske, at vores øjne ser det, de vil se. Vores
 
synsfelt er afgrænset til, hvor vi er, fordi vores øjne ikke ser det fulde
 
perspektiv. Vores øjne ser kun det, de er i stand til at se gennem deres egen
 
forforståelse. Det betyder, at vi alle bærer på den sårbarhed, den impuls at
 
ville være bedre end de andre, et behov for at hæve os over andre. Her står
 
minoriteter, mennesker, der er anderledes, for skud for den usikkerhed.

Vi ser ikke al den modstand, minoriteter står over for,
 
fordi vi ikke er dem og ikke oplever verden gennem deres positionering i vores
 
samfund. Når vi fx synes, det er negativt at have for mange brune børn i en
 
klasse, hvordan skal børn og unge med minoritetsbaggrund tolke den debat? At de
 
er andenrangsborgere? Eller, når flere og flere etnisk danske forældre flytter
 
deres børn ud af danske folkeskoler med ’for mange minoritetsbørn’ og flytter
 
dem til ofte rene hvide privatskoler? Når minoritetsbørn skal sprogtestes,
 
selvom de kun taler dansk? Når danske forældre opdrager og sætter grænser for
 
deres børn, hedder det ”opdragelse”, men når minoritetsforældre gør det, kaldes
 
det ”social kontrol”.

Vi projicerer mange af vores begrænsninger på minoritetsbørn
 
både som forældre og lærere. Vi gør det, selvom vi aldrig vil have nogen skulle
 
gøre det over for vores egne børn.

Minoritetsdrenge forskelsbehandles i folkeskolen

I sin forskning har Laura Gilliam lavet månedlange
 
observationsstudier på danske folkeskoler og interviewet drenge med
 
minoritetsbaggrund. Hendes forskning viser, at drenge med en mellemøstlig
 
familiebaggrund forskelsbehandles også i den daglige undervisning. Hun observerede
 
en tendens til, at nogle lærere slår hårdere ned på minoritetsdanske drenge,
 
skælder dem mere ud og forventer mindre af dem fagligt, end majoritetsdanske
 
drenge.

Den diskrimination er et symptom på et grundlæggende
 
samfundsmæssigt svigt, relationelt svigt og et demokratisk svigt. Hvordan kan
 
vi vende det blinde øje til den umenneskeliggørelse af minoritetsbørn og unge,
 
når vi gennem pædagogikken og psykologien ved, hvad voldelige ytringer gør ved
 
børn og unge? Hvordan kan vi som forældre lukke øjnene for den polarisering, vi
 
selv bidrager til ved at flytte vores børn til privatskoler. Et samfunds
 
styrker bryder sammen, når borgerne svigter den opgave at løfte i fællesskab.

Demokratiets og ytringsfrihedens tavse stemmer

Det er et demokratisk nederlag, når psykologer, psykiatere,
 
pædagoger og politikere er tavse – når organisationer, der beskæftiger sig med
 
børn, er tavse – mens vi har behandlet minoritetsbørn som vi har gjort den
 
sidste tid. Jeg tænker især på, at Rasmus Paludan gentagne gange får lov til at
 
mobbe dem foran deres skoler og kalde deres forældre ludere og pædofile – endda
 
med politibeskyttelse.

Danmarks demokratiske selvforståelse skal stå sin prøve ved
 
den måde, Danmark behandler sine mindretal på. Ellers er Danmark ikke bedre end
 
de samfund i Østen, hvor diskrimination også stortrives. Demokrati bygger på
 
humanisme og menneskerettigheder, børns rettigheder. Hvor står vi henne som
 
psykologer, pædagoger og lærere med ambitioner om at gøre en forskel i børns
 
liv, når den voksende diskrimination ikke får os til at rejse os fra vores
 
passive, privilegerede positioner, for at give en stemme til minoritetsbørn og
 
unge.

Nye rigdomme til danske virksomheder

Jeg ser minoritetsbørn og unge med andre øjne. Jeg får altid et smil med på vejen, oftere øjenkontakt. Jeg ser dem dele deres mad, deres ting og deres villighed til at hjælpe andre.

I mit arbejde som psykolog kom mange af mine klienter med
 
mad eller noget lækkert til mig. De tænkte på mig under deres ferie og købte en
 
gave med. De tænkte, at jeg skulle have noget lækkert at spise til frokost. Når
 
de stoppede, ønskede de at udtrykke taknemlighed for vores fælles rejse.

De har en social orienteringsevne og kulturel fleksibilitet,
 
som kommer mange af vores internationale virksomheder til gavn. I dag arbejder
 
mange minoriteter i mit netværk for nogle af Danmarks største virksomheder og
 
de har succes, fordi de virksomheder er i stand til at få de bedste potentialer
 
ud af dem. De ser hvad de kan socialt. De har en mental og følelsesmæssig
 
robusthed, fordi de har overlevet meget, og det gå-på mod får lov til at
 
blomstre, når de får en platform, hvor nogen tror på dem, og hvor de får lov til
 
at vise, hvad de kan.

Vi må forstå hinandens verdener

Vi må prøve at forstå hinandens verdner. Og for at vi kan
 
forstå, må vi først og fremmest konfrontere de fordomme, vi møder hinandens verdner
 
med. Vi skal konfrontere de fordomme, vi gennem vores opvækst har lært af vores
 
forældre. Vi skal bemærke, hvordan vores netværk umenneskeliggøre mennesker,
 
der er anderledes, og sige fra. Det skal både minoritetsdanskere og
 
majoritetsdanskere gøre. Vi skal først opdage bjælken i vores eget øje, før vi
 
anfægter splinten i den fremmedes øje. Vi skal møde hinanden som mennesker og
 
ikke gennem vores egne fordomme.

Det er en god begyndelse.