Imponerende værk om opfattelser af Muhammad

Opdateret: aug. 12

Jakob Skovgaard-Petersens bog ”Muslimernes Muhammad – og alle andres” imponerer med sit historiske overblik og demonstrerer forfatterens indgående kendskab til Islam.



Det har altid undret mig, at tegninger af profeten Muhammad, kan skabe så stor furore som det bl.a. skete, da Jyllands Posten publicerede 10 tegninger af profeten og satte en bølge af voldsomme protester i gang, både herhjemme og i Mellemøsten.

Muhammad regnes jo af muslimer som sendebud, profet og forbillede, men er ikke identisk med Gud, som Jesus er det i kristen teologi.

Jo, der er et billedforbud i Islam, som der også er i jødedommen, men Muhammad er altså blevet afbilledet masser af gange op gennem historien.


Opfattelser forandres over tid

Hvad er det så, muslimer bliver forarget over? Jo, først og fremmest forhånelsen af en person, som spiller en så stor nøglerolle i troen. En bombe i turbanen og det, der er værre, kalder på voldsomme følelser hos den inderligt troende muslim.

Men dernæst sker reaktionen også, fordi opfattelsen af profeten Muhammad har forandret og udviklet sig over tid. Det er et gennemgående træk ved alle religioner, at forfædre, høvdinge, helte og heroer over generationer bliver mere og mere guddommeliggjorte. Og det er det, der også er sket med profeten Muhammad.


Hvilken virkelighed taler vi om?

En ting er den historiske virkelighed. En helt anden sag er vores opfattelse af virkeligheden som den er blevet overført af lærde op gennem historien. Og her har den udgave af Koranen, som kaliffen Umar valgte at kanonisere, og de efterfølgende hadither og siraer – altså lærdes historier om Muhammads liv med tilhørende kommentarer – sat sit præg på muslimers opfattelse af profeten.

Det dokumenteres fortrinligt i Jakob Skovgaard-Petersens grundige bog ”Muslimernes Muhammad – og alle andres” (Gyldendal, 2020). Vi får også et overblik over de tre hovedstrømme, sunni, shia og sufi, og de fire retsskoler indenfor sunniislam, samt udviklingen under og efter kolonitiden, hvor den islamiske vækkelse tog sin begyndelse.

Som ekstra krydderi får vi også ”alle andres” syn på Muhammad – helt fra kolonisternes til kulturelitens og videre til politikernes på især den yderste højrefløjs syn på profeten.


Forskel på islamisme og jihadisme

En øjenåbner for undertegnede er forskellen på islamisme og jihadisme. Islamismen søger at tilbageføre samfundet til de oprindelige idealer i kalifatet tilsat socialistiske træk, der betyder, at alle i samfundet skal involveres, og at det kan ske demokratisk ved bl.a. at stemme på islamistiske partier. Jihadismen derimod regner med få udvalgte, der er kaldet til at underlægge sig resten af samfundet med vold. Det er hellig krig, hvor de hellige står tilbage som vindere.

Jakob Skovgaard-Petersen imponerer med sit historiske overblik og demonstrerer sit indgående kendskab til islam. 30 års studier giver et særligt indblik. Og har man desuden som Skovgaard-Petersen arbejdet i muslimske lande som Egypten, Syrien og Libanon har man også den menneskelige side med. At troslære implementeres af troende, som så i sin tur over tid påvirker troslæren.

Jakob Skovgaard-Petersen er professor i islamiske studier ved Københavns Universitet.


Gentagne reformationer

Efter terrorangrebet på World Trade Center og Pentagon i 2001 udkom stribevis af bøger om islam, hvor især Karen Jespersens og Ralf Pittelkows bog ”Efter 11. september – Vesten og Islam” efterlyste en reformation af islam i lighed med den kristne reformation. Forfatterne efterlod det indtryk, at islam ikke har gennemgået nogen reformation siden Koranens tilblivelse.

Det være hermed modsat så eftertrykkeligt med Jakob Skovgaard-Petersens bog. For her gennemgås et væld af fornyelsesbevægelser og nye tolkninger af Koranens og de lærdes budskaber op gennem historien. En gennemgang, der viser, at man ikke bare kan placere alle muslimer i samme kategori, men netop som i kristendommen både finde ekstreme og moderate, fundamentalister og liberalister og alting derimellem.

Tak til Jakob Skovgaard-Petersen for at gøre os alle sammen klogere.


Jakob Skovgaard-Petersen Muslimernes Muhammad – og alle andres Gyldendal, 2020.