Svend Løbner
4. apr. 201816 min
Analysen omfatter 91 artikler på Berlingskes, Kristeligt Dagblads og Politikens netaviser i perioden september-oktober 2017.om forslaget om at indføre et maskeringsforbud (burkaforbud).
Analysens vigtigste konklusioner:
Politikere udgør næsten 90 % af kilder og omtalte personer. Skævheden i kildefordelingen er her således endnu meremarkant end i den generelle analyse.
Muslimer udgør knap 5 % af kilder og omtalte personer. Hovedparten af artiklerne, hvori der optræder muslimer, blev desuden bragt efter, at der var konstateret et politisk flertal for at indføre et maskeringsforbud. Muslimer blev således kun i ringe grad hørt om deres mening forud for den politiske beslutning, mens de i lidt større omfangfik lov til at kommentere på beslutningen, da den var truffet.
Denne skævhed i inddragelsen af muslimer i nyheds-dækningen er et demokratisk problem. For pressen har et ansvar for, at alle relevante synspunkter kommer frem i en sag – og især et ansvar for, at en befolkningsgruppe, som direkte vil blive berørt af den sag, der diskuteres, også selv kommer til orde.
Der er en markant skævhed i den partimæssige fordeling af politiske kilder og omtalte personer. Tre partier – Alternativet,Enhedslisten og SF – optræder ikke i en eneste af de 91 artikler, der indgår i analysen.
Blandt kilder og omtalte personer er der en overvægt af tilhængere af et maskeringsforbud. 60 % af kilderne og omtalte personer er tilhængere af et maskeringsforbud, mens 21 % er (eller var) imod et forbud på det tidspunkt, hvor de udtalte sig.
Dansk
Folkeparti fremsatte i folketingssamlingen 2016-2017 et beslutningsforslag om
at indføre et forbud mod ”maskering og heldækkende beklædning i det offentlige
rum” – i daglig tale kaldet ”burkaforbud”. Forslaget blev ved afstemningen i
Folketinget den 16. december 2016 forkastet, idet alle partier, bortset fra
Dansk Folkeparti, stemte imod forslaget.
I
sommeren 2017 bebudede Dansk Folkeparti, at partiet ville genfremsætte
forslaget i den nye folketingssamling, der begyndte den 3. oktober 2017. Det
skete blandt andet på baggrund af en dom fra Menneskerettighedsdomstolen i
Strasbourg den 11. juli 2017. Dommen afgør, at Belgiens forbud mod offentligt at gå klædt i tøj, der helt eller delvis dækker
ansigtet, ikke er i strid med religionsfriheden eller andre bestemmelser i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Det
affødte i de følgende måneder en heftig politisk debat, som kulminerede i
begyndelsen af oktober, hvor flere af de partier, der i december 2016 stemte
imod DF’s beslutningsforslag, erklærede, at de nu ville stemme for et
maskeringsforbud.
I
tillæg til den generelle medieanalyse er der foretaget en særlig analyse af
debatten om eventuelt at indføre et maskeringsforbud (burkaforbud).
Analysen
omfatter artikler, der er bragt i september og oktober 2017 – altså tidsrummet
op til og umiddelbart efter, at en række partier afgjorde deres stilling – og
for nogles vedkommende ændrede deres holdning 180 grader. Analysen omfatter
alene artikler, hvori ordet ”burkaforbud” indgår, og af tidsmæssige årsager er
der kun analyseret på artikler fra Berlingskes, Kristeligt Dagblads og
Politikens netaviser. Hvis artiklen indeholder flere forskellige temaer, er der
kun analyseret på den del af artiklen, der handler om forslaget om at indføre
et maskeringsforbud.
De
tre dagblades netaviser har i alt bragt 91 artikler i september-oktober 2017,
hvor ordet ”burkaforbud” indgår i teksten.
Kristeligt
Dagblad har bragt flest artikler (38), tæt efterfulgt af Berlingske (34), mens
Politiken (19) kun har halvt så mange som Kristeligt Dagblad.
Politiken har den største andel af egenproducerede artikler
Ved
analysen er også undersøgt, hvordan fordelingen er mellem artikler, der er
skrevet af avisens egne journalister, og artikler fra nyhedsbureauet Ritzau.
Her
viser det sig, at Politiken – selv om avisen har bragt færrest artikler – er
den avis, der har den største andel af egenproducerede artikler, nemlig 14 ud
af 19, hvilket svarer til 74 %. Hos Berlingske er halvdelen af avisens 34
artikler egenproducerede artikler, og andelen af egenproducerede artikler
ligger for Kristeligt Dagblads vedkommende på 29 %.
For
Kristeligt Dagblads vedkommende udgør Ritzau-artikler 71 % af det samlede antal
artikler. Mens halvdelen af Berlingskes artikler er fra Ritzau, og hos
Politiken ligger Ritzau-andelen 26 %.
Over en fjerdedel af artiklerne blev bragt én dag – den 6. oktober
Den
politiske debat, der var anledningen til de mange artikler om forslaget om at
indføre et maskeringsforbud, kulminerede fredag den 6. oktober 2017, hvor både
Venstre og Liberal Alliance tidligt på dagen oplyste, at de nu gik ind for et
maskeringsforbud.
Dagen
i forvejen var der kommet samme melding fra Socialdemokratiet, og dermed
tegnede der sig et stort flertal – bestående af Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti – for et maskeringsforbud.
Kulminationen
på debatten ses tydeligt på antallet af artikler. Den 6. oktober 2017 blev der
i alt bragt 28 artikler om emnet. Det svarer til
godt 30 % af artiklerne i de to måneder, der indgår i analysen.
I
analysen er kilder og omtalte personer, partier og organisationer samlet i en
fælles registrering, da det for flere artikler gælder, at en del personer
optræder i begge roller. Kilder og omtalte personer mv. er opdelt i de samme
kategorier som i den generelle medieanalyse.
Herudover
er kilder og omtalte personer mv. delt op i forhold til deres holdning til at
indføre et maskeringsforbud – i tilhængere, modstandere og en tredje gruppe,
der omfatter personer, som enten ikke udtaler en holdning til spørgsmålet (fx
eksperter), eller som på det tidspunkt, hvor de udtalte sig, ikke havde
afgjort, om de ville stemme for eller imod. Det betyder, at ”ved ikke”-gruppen
omfatter mange politikere, som tidligt i analyseperioden ikke havde afgjort,
hvordan de ville stemme, men som sidenhen besluttede sig for at stemme for et
maskeringsforbud. Det samme gælder enkelte af dem, der tidligt udtalte sig imod
et forbud, men sidenhen skiftede holdning som følge af, at deres partigrupper
besluttede at stemme for et maskeringsforbud. Det gælder især politikere fra
Venstre og Liberal Alliance.
Politikere udgør 9 ud af 10 kilder og omtalte personer mv.
Der
er i alt 412 kildeudsagn og omtaler af personer mv. i de 91 artikler, hvilket
svarer til et gennemsnit på 4,5 pr. artikel.
Overordnet
viser analysen, at lands- og lokalpolitikere tilsammen udgør næsten 90 % af
samtlige kilder og omtalte personer mv.Andelen varierer lidt fra avis til avis. I Berlingskes netavis er andelen oppe
på 95 %, mens den er godt 87 % på Politikens og nede på 82 % på Kristeligt
Dagblads netavis.
Muslimer
udgør knap 5 % af de tre netavisers kilder og omtalte personer mv. Andelen er
lavest hos Berlingske med 2,4 %, mens den ligger på 5,3 % hos Kristeligt
Dagblad og 8,4 % på Politiken. Det betyder, at andelen hos Politiken er mere
end tre gange så stor som hos Berlingske, og hos Kristeligt Dagblad er andelen
mere end dobbelt så stor som hos Berlingske.
Eksperter
udgør samlet set godt 3 % af kilder og omtalte personer mv. Det er især
Kristeligt Dagblad, der med en andel på 7,2 %, er med til at trække
gennemsnittet op.
Andelen
af ”andre” kilder og omtalte personer mv. ligger en anelse lavere. Her er det
også Kristeligt Dagblad, der med en andel på 5,3 % trækker gennemsnittet op. En
stor del af disse ”andre” er personer fra kristne trossamfund, som kommenterer
forslaget om at indføre et maskeringsforbud.
Hovedforklaringen
på, at der er en meget stor andel af politikere blandt kilder og omtalte
personer mv., skal ses i sammenhæng med, at det overordnede fokus i næsten alle
artikler var debatten i specielt Venstre, men til dels også i Liberal Alliance
og Socialdemokratiet, om hvorvidt disse partier ville fastholde den modstand,
de i december 2016 havde udtalt mod Dansk Folkepartis daværende forslag om at
indføre et maskerings-forbud. Denne debat blev afgjort i den første uge af
oktober 2017, hvor både V, S og LA meddelte, at de ville stemme for et
maskeringsforbud.
Flest muslimske kilder og omtalte personer mv.
i artikler efter den 6. oktober 2017
Der
er i alt 20 kildeudsagn og/eller omtale af muslimer i de 91 artikler, der blev
bragt i september-oktober 2017. De fordeler sig på i alt 9 artikler.
En
enkelt af disse artikler blev bragt i tiden før den 6. oktober 2017, som var
den dag, hvor den politiske diskussion kulminerede med Venstres og Liberal
Alliances beslutning om at støtte et maskeringsforbud – efter at
Socialdemokratiet aftenen forinden havde besluttet sig for det samme.
Der
blev bragt tre artikler den 6. oktober, mens de øvrige fem blev bragt efter den
6. oktober.
Skæv fordeling af de politiske kilder og omtalte personer mv.
Det
er regeringspartierne, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, der dominerer
billedet, når man ser på, hvordan de politiske kilder og omtalte
personer/partier fordeler sig mellem partierne.
I
det samlede billede er næsten hver anden (48 %) af de politiske kilder og
omtalte personer/partier fra Venstre – og hos Berlingske og Politiken udgør de
over halvdelen.
Samlet
set får Dansk Folkeparti næstmest omtale i artiklerne, efterfulgt af Liberal
Alliance, Socialdemokratiet og Det Konservative Folkeparti.Tre partier – Alternativet, Enhedslisten og SF – får slet ingen omtale i
nogen af de 91 artikler. Mens Radikale Venstre
og Nye Borgerlige optræder i henholdsvis 3 og 2 af artiklerne, og de tegner sig
hver især for omkring 1 % af de politiske kilder og omtalte personer/partier.
To Venstre-politikere de mest citerede/omtalte personer
Det
er det samme billede, der gør sig gældende, når man ser på, hvilken person der
er den mest citerede/omtalte i de 91 artikler.
Topscorerne
er de personer, der har markeret sig i den politiske debat om eventuelt at
indføre et maskeringsforbud – med folketingsmedlemmerne Marcus Knuth og Jan E.
Jørgensen fra Venstre som de øverst placerede på listen. I alt er der 7
Venstre-politikere blandt de 10 mest citerede/omtalte, som desuden tæller Mette
Frederiksen (S), Martin Henriksen (DF) og Anders Samuelsen (LA).
Tilhængere af et maskeringsforbud i overtal
Analysen
viser, at 60 % af kilderne og de omtalte personer mv. i artiklerne, er
tilhængere af et maskeringsforbud,
mens 21 % er (eller var) modstandere, og 19 % er/var neutrale. Flere af de
politikere, der er talt med som modstandere af et maskeringsforbud eller som
neutrale, endte med at blive tilhængere af et maskeringsforbud. Optællingen
viser, hvordan de pågældendes holdning var på det tidspunkt, hvor de blev
citeret.
Analysen
viser videre, at andelen af tilhængere af et maskeringsforbud i
Berlingskes og Politikens artikler ligger over gennemsnittet, mens den i
Kristeligt Dagblads artikler ligger under gennemsnittet.
Når
man alene ser på fordelingen af politiske kilder og omtalte personer mv., der
er tilhængere af et maskeringsforbud, ligger andelen i Berlingskes artikler
over gennemsnittet. Derimod ligger andelen i Politikens og Kristeligt Dagblads
artikler under gennemsnittet.
Muslimer,
der er tilhængere af et maskeringsforbud, udgør 1 % af det samlede antal kilder
og omtalte personer mv. Her ligger andelen over gennemsnittet i Politikens
artikler, mens den ligger lidt under gennemsnittet i Berlingskes og Kristeligt
Dagblads artikler.
Ud
over politikere, der ikke havde gjort deres holdning endeligt op, er det især
eksperter, nogle muslimer og enkelte andre, der befinder sig i gruppen af neutrale
kilder og omtalte personer mv.
Når
det gælder andelen af neutrale kilder og omtalte personer mv. ligger Berlingske
under gennemsnittet, Politiken ligger tæt på gennemsnittet, og den er i
Kristeligt Dagblads artikler højere end gennemsnittet. Det hænger sammen med,
at der blandt kilder og omtalte personer mv. hos Kristeligt Dagblad er 11
eksperter, mens der optræder 1 ekspert i Berlingskes artikler og 2 i Politikens
artikler.
Andelen
af neutrale muslimer ligger i Berlingskes og Kristeligt Dagblads artikler under
gennemsnittet, mens den for Politikens vedkommende ligger en del over
gennemsnittet.
Andelen
af kilder og omtalte personer mv., der er modstandere af et maskeringsforbud,
ligger hos Politiken over gennemsnittet, mens andelen hos Kristeligt Dagblad
svarer til gennemsnittet, og hos Berlingske er andelen lidt lavere end
gennemsnittet.
Hos
Berlingske og Politiken ligger andelen af politikere, der er modstandere af et
maskeringsforbud, over gennemsnittet, mens andelen hos Kristeligt Dagblad ligger
under gennemsnittet.
Når man ser på andelen af muslimer, der er modstandere af et
maskeringsforbud, ligger andelen hos Berlingske under gennemsnittet, mens
andelen hos både Kristeligt Dagblad og Politiken ligger over gennemsnittet.
Muslimer
blev sjældent spurgt i den politiske debat
I artiklerne om forslaget
om at indføre et maskeringsforbud (omtalt som burkaforbud) er muslimer i endnu
højere grad end i artiklerne i den generelle medieanalyse statister i et
mediebillede, der er defineret af en politisk dagsorden.
Det illustreres
tydeligt ved at sammenligne andelen af muslimer og politikere blandt de
anvendte kilder og omtalte personer mv. For hver gang en muslim udtalte sig
eller blev omtalt, optrådte der 21 lands- og lokalpolitikere i samme rolle.
Statistrollen
forstærkes yderligere af, at der inden kulminationen på den politiske debat den
6. oktober 2017, kun blev bragt én artikel med en muslimsk kilde – i øvrigt en
kilde, der var tilhænger af et maskeringsforbud. Én artikel ud af i alt 38
artikler. Det svarer til 2,6 % af artiklerne i perioden fra den 1. september og
frem til og med den 5. oktober.
Med andre ord: De
tre medier var tilsyneladende ikke særlig optaget af at høre danske muslimers
mening om forslaget om at indføre et maskeringsforbud, selv om en vedtagelse af
det især ville berøre (et lille antal) muslimer. Herved blev muslimer afskåret
fra at komme med deres argumenter i debatten, og befolkningen som helhed blev
ikke oplyst om, hvordan danske muslimer ser på et eventuelt indgreb i, hvordan
mennesker i Danmark må gå klædt.
Først da der den
6. oktober 2017 viste sig en politisk afklaring i forhold til DF’s forslag, fik
muslimer lov til at kommentere den politiske beslutning, som et flertal af
Folketingets partier havde truffet om at støtte et maskeringsforbud. Den 6.
oktober blev der bragt 3 artikler, og i resten af måneden blev der bragt 5 artikler,
hvor muslimer var blandt kilderne og de omtalte personer mv.
Denne skævhed i
inddragelsen af muslimer i nyhedsdækningen af debatten om at indføre et
maskeringsforbud er et demokratisk problem. For pressen har et ansvar for, at
alle relevante synspunkter kommer frem i en sag – og især for, at en befolkningsgruppe,
som direkte vil blive berørt af den sag, der diskuteres, også selv kommer til
orde. Det er ikke god kutyme i en demokratisk retsstat at diskutere en sag hen
over hovedet på de mennesker, som denne sag angår.
Analysen omfatter
kun nyhedsartikler, og muslimer har haft mulighed for at deltage i debatten ved
at skrive debatindlæg til aviserne. Men den mulighed har politikere og alle
andre også haft – og det fritager ikke nyhedsmedierne fra ansvaret for at sørge
for, at muslimer kommer til orde i en debat om et forslag, der er vendt mod
deres religion, selv om det konkret kun vil komme til at berøre et meget lille
antal mennesker.
Målt på hele perioden fra september til udgangen af oktober bragte Kristeligt Dagblad 4 artikler, hvor muslimer var blandt kilderne og de omtalte personer mv., mens Politiken bragte 3 artikler og Berlingske bragte 2 artikler. I alt var der 20 kildeudsagn eller omtale af muslimer i de 9 artikler.
Markante politiske slagsider i mediedækningen
Medierne havde et
meget snævert politisk fokus, som det fremgår af forrige afsnit. Og der var
tydelige skævheder i dette fokus. For der blev ikke alene fokuseret på den
politiske debat, men der blev også primært fokuseret på debatten i de tre partier,
hvor der var en intern uenighed om partiets holdning, eller hvor partiet endte
med at skifte holdning – Venstre, Socialdemokratiet og Liberal Alliance.
Mediedækningen af
forslaget om at indføre et maskeringsforbud havde flere tydelige politiske
slagsider:
Tilhængere af et maskeringsforbud var
i overtal, idet de udgjorde 60 % af kilderne og de omtalte personer mv.
Langt hovedparten af de anvendte
politiske kilder og omtalte personer/partier er fra Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Alle
disse partier endte med at støtte et maskeringsforbud.
Tre partier – Enhedslisten,
Alternativet og SF – kom ikke til orde i de 91 artikler, som Berlingskes,
Kristeligt Dagblads og Politikens netaviser bragte om emnet i september-oktober
2017, mens to partier – Radikale Venstre og Nye Borgerlige – optræder i
henholdsvis 3 og 2 af artiklerne om at indføre et maskeringsforbud.
Hvorfor er
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og SF helt eller næsten helt udeladt
af nyhedsdækningen af den politiske debat om at indføre et maskeringsforbud?
Blev partierne ikke spurgt? Eller ville partierne ikke svare? Der står i artiklerne
intet om, at de pågældende partier ikke har ønsket at udtale sig eller
lignende, som det ofte sker, hvis man ikke kan få en kommentar fra en politiker
til et aktuelt spørgsmål. Det kan antyde, at de pågældende partier ikke er
blevet spurgt.
Hvis det er
tilfældet, så skylder de tre aviser deres læsere og dermed en del af vælgerbefolkningen
et svar på, hvorfor der ikke blev gjort rede for disse partiers holdninger og
argumenter i forhold til forslaget om at indføre et maskeringsforbud.
Hvis man som
vælger i et demokrati skal kunne udøve sin stemmeret på et oplyst grundlag,
kræver det, at der bliver oplyst om alle partiers holdning til aktuelle
samfundsspørgsmål – og nyhedsmedierne har et ansvar for, at det sker. Men det
er ikke sket i tilstrækkeligt omfang i denne sag.
Det er naturligt,
at nyhedsmedierne sætter mest fokus på de partier, hvor der er en intern
uenighed om spørgsmålet. Men det legitimerer ikke, at man helt eller næsten
helt afstår fra at oplyse om, hvordan holdningen er i andre partier.
Forskellige holdninger blandt muslimer til et maskeringsforbud
Der er 20
muslimer blandt de anvendte kilder og omtalte personer mv., og de udgør knap 5
% af det samlede antal kilder og omtalte personer mv.
Halvdelen af de
muslimske kilder og omtalte personer mv. er modstandere af et maskeringsforbud,
mens den anden halvdel er ligeligt fordelt mellem tilhængere og ”neutrale”.
Det går igen i
flere af de muslimske kilders udtalelser, at forslaget om at indføre et
maskeringsforbud ikke står højt på muslimers dagsorden. Det kan hænge sammen
med, at et eventuelt forbud kun vil berøre et meget lille antal personer.
Således bliver det nævnt i flere af Ritzau-artiklerne, at ”en rapport fra 2009
anslår, at der er mellem 100 og 200 kvinder i Danmark, der bærer niqab eller
den heldækkende klædedragt burka, hvor der er et net for øjnene.”[1]Berlingske tilføjer den 18. oktober, at omkring halvdelen af dem, der bærer
niqab eller burka, er danske konvertitter.[2]
Der spores i
stedet hos flere muslimske kilder en udtalt irritation og frustration over, at
forslaget har fyldt så meget i medierne, som tilfældet var i september-oktober
2017.
En af dem er 32-årige Sara Ali, der har boet i Danmark hele sit liv og kun har kendt én enkelt kvinde, der bruger niqab. Hun siger til Berlingske[3] 6. oktober 2017): ”Det er så minimalt i Danmark. Jeg ser det ikke som et problem, og der er så mange andre relevante emner, man kan tage op i stedet. Den ene kvinde, jeg har mødt, som bærer niqab, bruger den ikke på sin arbejdsplads, for så ville hendes kollegaer ikke kunne genkende hende. Hun bruger den i sin fritid, og hvis hun dyrker sin religion efter arbejdstiden, som så mange andre gør, synes jeg, at det må være helt okay.” Sara Ali tilføjer, at kvinden er en dansk konvertit.
En tilsvarende holdning giver Alaa udtryk for (Politiken, den 8. oktober 2017). Hun synes, ”at diskussionen om burkaforbud er latterlig”, fordi ”det er så få, der rent faktisk lever med hele ansigtet tildækket”. ”Har vi ikke større problemer, som vi heller skulle bruge tid på?” spørger hun i artiklen.[4] Hun synes selv, det er vigtigere at diskutere nedskæringer på plejehjem, daginstitutioner og besparelser i sundhedsvæsenet. Alaa mener, at forslaget om et maskeringsforbud ”er udansk, fordi vi her i landet plejer at stå fast på vore værdier om religionsfrihed og retten til at gå klædt, som man vil.” ”Faktisk er tildækkede kvinder ofte etnisk danske, der er konverteret. Så det er egentlig en dansk problemstilling,” tilføjer hun.
En
af de muslimske kilder, der støtter et maskeringsforbud, er Mayram. Hun
begrunder det i artiklen på Politiken.dk sådan: ”Tildækning er et dårligt
signal. Hvis man taler sammen, kan man ikke aflæse den anden person. Det er et
problem med alt det, som sker i tiden med terror og trusler. Man ved jo ikke,
hvem der er bag en tildækning.”
Klik eller overblik? Hvorfor så mange artikler om noget, der angår få mennesker?
Som det fremgår
af analysen blev der den 6. oktober bragt i alt 28 artikler om forslaget om at
indføre et maskeringsforbud. Det svarer til godt 30 % af de artikler, der blev
bragt om emnet i de tre aviser i september og oktober 2017. Kristeligt Dagblad
bragte 12 artikler den dag.
Hvorfor får en
sag, der primært vil berøre mellem 100 og 200 mennesker, så megen medieomtale?
Er det fordi,
medierne mere eller mindre lod sig spænde foran en politisk vogn, vendt mod det
muslimske miljø i Danmark? Eller er der en anden forklaring?
Skyldes en del af
forklaringen, at netmedierne er blevet meget fokuseret på at få mange klik?
Hvorfor ellers denne hastige strøm af nye versioner af den samme historie, hver
gang et parti eller en politiker kom med en udmelding i sagen. Det, der blev
afgjort den 6. oktober, var jo blot, at der blev konstateret et flertal blandt
Folketingets partier for et eller andet forslag om at indføre et
maskeringsforbud. Det var ikke vedtagelsen af et egentligt lovforslag. Det
havde været mere relevant, at der den 6. oktober var skrevet én artikel, som gav
et samlet overblik over sagen og dens udvikling. Med 12 korte artikler får man
en række fragmenterede input om, hvordan ”stillingen er” i kampen.
Samtidig kan man
undre sig over, at tre partier slet ikke kom til orde, når nu der blev bragt så
mange artikler.
Maskeringsforbud eller burkaforbud?
I artiklerne
bliver forslaget om at indføre et maskeringsforbud i langt de fleste tilfælde
omtalt som et ”burkaforbud”. Dog bliver ordet ”maskeringsforbud” anvendt i
nogle artikler, der handler om situationen den 6. oktober 2017, hvor Venstres folketings-gruppe
nåede frem til en næsten enstemmig afgørelse om at støtte et forbud.
Denne sprogbrug
giver anledning til to kommentarer:
Beslutningsforslaget Dansk Folkeparti fremsatte i folketingssamlingen 2016-2017, og som partiet i en let revideret udgave fremsatte igen den 4. oktober 2017, har i begge tilfælde overskriften: ”Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod maskering og heldækkende beklædning i det offentlige rum”. Derfor kan det undre, at Venstres politikere slipper af sted med en forklaring om, at det, Venstre vil, er noget andet end det, Dansk Folkeparti vil. I begge tilfælde vil man indføre et maskeringsforbud, som vil ramme både burka, niqab og andre former for beklædning, der dækker ansigtet (bortset fra øjnene). Hvorfor blev der ikke stillet (flere) kritiske spørgsmål til denne problematik?
Helt generelt kan det undre, hvorfor medierne i det hele taget bruger udtrykket ”burkaforbud” i så stort omfang, som det er tilfældet. Hovedparten af befolkningen har givetvis aldrig set en burkaklædt kvinde på gaden i Danmark. Det gælder også rapportens forfatter, som derimod har set op mod en snes niqab-klædte kvinder på gaden i København og andre byer. Det anslås i ”Rapport om brugen af niqab og burka”[5] fra 2009, at mellem 100 og 200 kvinder i Danmark bærer niqab eller burka. Der findes ikke en specifik opgørelse af, hvor mange der bærer henholdsvis burka og niqab, idet rapporten bruger ”niqab” som en fælles betegnelse for de to klædningsdragter.
Når burkaen er så
lidt udbredt i Danmark, hvorfor bruger mange politikere og store dele af
pressen så udtrykket ”burkaforbud”?
Mon ikke de
fleste forbinder burkaen med afghanske kvinder, der er undertrykt af Taleban
eller lignende militante islamiske bevægelser? Det er en verden, der ligger
langt væk fra virkelighedens Danmark. Men bruges burka-udtrykket for at
fremmale et fjendebillede af danske muslimer som undertrykte mennesker uden
egen selvstændighed og af islam som en verdensfjern religion, der ikke kan
spille en rolle i et sekulært demokratisk samfund?
Når man ser på
bemærkningerne i Dansk Folkepartis beslutningsforslag om at indføre et
maskeringsforbud og på udtalelserne i den politiske debat, så understøtter de
opfattelsen af, at visse politikere ønsker at tegne et fordomsfuldt
fjendebillede af danske muslimer. Det er ikke sympatisk, men fuldt legalt så
længe debatten holder sig inden for ytringsfrihedens grænser. Men det er meget
kritisabelt, at dele af pressen overtager fjendebillederne. For den burde i
stedet for forholde sig kritisk til en sådan generaliserende sprogbrug, der er
med til at stigmatisere en befolkningsgruppe, som udgør omkring fem procent af
den danske befolkning.
Analysen af omtalen af debatten om et burkaforbud indgår i rapporten “Hvem tegner billedet af islam og muslimer i danske medier?”, der blev offentliggjort i april 2018. Du kan downloade hele rapporten på linket nedenfor.
Medieanalyse: Hvem tegner billedet af islam og muslimer i danske medier?
Download
Rapporten forhandles af forlaget Vindelsti.
Pris 99 kr. (+ forsendelse). Bestil her.
[1] Fx i Socialdemokratiet er klar til at forbyde burka, Berlingske, 05-10-2017
[2] 15 spørgsmål til Venstre om et omdiskuteret forbud: Skal politiet tage burkaen af en kvinde, de ser på gaden?, Berlingske, 18-10-2017
[3] Muslimske kvinder om maskeringsforbud: ”Der er så mange andre relevante emner, man kan tage op i stedet”, Berlingske, 06-10-2017
[4] ”Faktisk er tildækkede kvinder ofte etnisk danske, der er konverteret. Så det er egentlig en dansk problemstilling”, Politiken, 08-10-2017
[5] Rapport om brugen af niqab og burka, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier på Københavns Universitet, 2009
#burkaforbud #maskeringsforbud #medieanalyser #tildækningsforbud